الخميس، ديسمبر 18، 2008

أمنيات الغربة


وبيت صغير
على ضفة النهر يرقد
وينتظر السابلة
ووجه كوجه الزهور البريئة
يذوب ابتساما
وفي مقلتيه
ينام الأصيل
ولا تغرب الشمس إلا
بروح الرضا
ولا تطلع الشمس إلا
بعطر الندى
وبين الرضا والندى
تسافر أياميَ الناعسة
وتسأل غربتنا البائسة
إلاما...علاما؟؟
وتسكن روحي
وأصنع من صمت روحي كلاما
وفي الليل ناي حزين
يثير الشجون
يطير المناما
وشاي الركايا
ونوم على صدر أمي
تعابث خصلات شعري
بكف حنون
على باب ستي
تدور الحكايا
ونصغي ..هيامى
ويكبر حبي
عاما ... فعاما
ترى هل سترجع يوما
ليالى الحنين؟
هل الفرح يبقى؟
بمر السنين
هل الحزن يفنى؟
وجرح الأماني
وصمت الأنين؟

هناك 15 تعليقًا:

mohamed ghalia يقول...

رائع كالعادة أستاذى العزيز
دمت بكل الود
فى حفظ الله

kh يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

كلام جميل وأحساس رائع
شكرا على البوست

وسلاااااااااااااااام

انسانةعادية فى عالم مش عادى يقول...

رائع يااستاذ عبد الرحمن بس انا ليه حاسه بحزن فيه انا مش متعودة على كده من حضرتك ابدا :(

انسانةعادية فى عالم مش عادى يقول...

على فكرة زعلانة من حضرتك مش بتشرفنى فى المدونة حتى المدونة بتعتك مش بتنزل فيها بوستات كتير مش تحرمنا من تواجدك المستمر دايما

انسانةعادية فى عالم مش عادى يقول...

استاذ عبدالرحمن
اخيرا نورت المدونة انا عرفت استفز حضرتك علشان ترجع لنا تانى ههههههههه
ربنا يكرمك يارب انا مشزعلانة طبعا انا بس كان لازم ااقول كده علشان ترجع تانى
ربنا يوفقك يارب فى الامتحانات يااااااااااااارب دعيلك ان شاء الله وربنا يعينك يارب

حبارير يقول...

محمد


شكرا حبيبي

دعواتك الامتحانات على الأبواب

محمد ممكن تسجل في المنتدى ده معانا




http://www.z3tr.arrawan.com/index.php


ياريت والله

حبارير يقول...

أستاذ kh

منور المدونة حضرتك

شكرا للزيارة والتعليق الرقيق

حبارير يقول...

معلش يا آية آسف

جت كده

ذكريات المغترب

فرحان بك جدا والله

حبارير يقول...

آية بجد زعلت من نفسي جدا عشان زعلك



http://www.z3tr.arrawan.com/index.php


سجلي معانا في المنتدى ده هتنوري هناك والله

معانا هناك يسرا

والدكتورة هبة وناس كتير حلوة أوي

حبارير يقول...

بجد يا آية أنت عظيمة جدا

عارفة كنت هاسافر القرية قريبا

وتمنيت أن أزوركم فعلا

ربنا يحفظك ويرعاك ويرضى عنك

سلامي لهاجر وكيارا

والحمد لله انك مش زعلانة

بصي

كده واحد صفر لك عليا

انا انهزمت قدامك كده

كريم البحيرى يقول...

السلام عليكم
كلامك جميل

اقصوصه يقول...

العنوان وايد مؤثر

والكلمات تأسر القلب

مقيت هو احساس الغربه

جمعك الله بمن تحب

سلمى يقول...

رائع جدا ورقيق جدا هذا الوصف
حفظ الله قلمك
تقبل مرورى

~ أنين ~ يقول...

ترى هل سترجع يوما
ليالى الحنين؟
هل الفرح يبقى؟
بمر السنين
هل الحزن يفنى؟
وجرح الأماني
وصمت الأنين؟

ليتها تعود
وليت الأخرى تفنى
ليت ..!!

دمتم بخير

حبارير يقول...

أقصوصة

سلمى

د/ سندس

جزاكم الله خيرا

د/سندس

الحمد لله أنك بخير

شدي حيلك في الدراسة